dinsdag 24 maart 2015

#30dagenminderzitten | Wie Durft?

Al eens gehoord van de "30 Day Challenge"? Oftewel 30 dagen een uitdaging aangaan. Het is het principe van een relatief kleine uitdaging volhouden, voor de overzichtelijk periode, van 30 dagen.

Het idee is dat 30 dagen goed is vol te houden, zeker als de uitdaging een niet al te grote impact heeft.  Het behalen van een uitdaging van "slechts" 30 dagen geeft je zelfvertrouwen een stevige opkikker. Een beloning om het succes te vieren hoort daar ook bij, wat het genot nog verder zal verhogen.  


Na 30 dagen kan een uitdaging zoals iedere morgen 1 glas water bij het ontbijt drinken sneller een gewoonte worden. Sommige uitdagingen zijn het waard om een gewoonte van te maken anderen zijn gewoon leuk om te doen. Misschien heb je zelf iets wat je graag een wilt doen! Het levert zeker leuke verhalen op. Bekijk bijvoorbeeld de drie en halve minuut durende TED presentatie van Matt Cutts, Google engineer.





Minder zitten uitdaging
De laatste jaren is er steeds meer bekend geworden over de gevolgen van te weinig bewegen en dan met name te veel zitten. Het lijkt erop dat met name het zitten onze bloedwaarden voor cholesterol en vet negatief beïnvloeden en zelfs de insuline gevoeligheid verhoogd. Allemaal factoren die diabetes en hart-en vaatziekten niet ten goede komen.

Lang verhaal kort: minder zitten, is het devies.

Uit ervaring weet ik dat met name lang zitten een negatief effect heeft op mijn lichaam. In de tijd dat ik een full-time kantoorbaan had, zat ik alléén tijdens werk al ongeveer 8 uur per dag o.a aan mijn computer, in een vergadering en zelfs tijdens de lunch. Tijdens woon / werkverkeer, thuis met eten of voor de tv/laptop deed ik er nog een uurtje of 5 bij. Met als gevolg een zeurend gevoel, niet echt pijn, aan de achterzijde van mijn rechterbovenbeen. Het ergste was, dat dit gevoel bijna continue werd. 
Inmiddels is dat gelukkig niet meer relevant aangezien ik met bloggen vanuit thuis, en 3 kinderen in de basisschool leeftijd, duidelijk meer beweging krijg. Echter nog altijd snel 10 uur per dag zittend doorbreng.

Ik ga met mezelf de volgende uitdaging aan: 30 dagen maximaal 8 uur per dag zitten! Ik heb wat zitten tellen en op een gemiddelde (doordeweekse) dag zit ik toch al snel een uurtje of 9 a 10. Met andere woorden, ik moet 1 a 2 uur per dag op een andere wijze gaan invullen.

De #30dagenminderzitten uitdaging start op woensdag 1 April 2015. (geen grapje) Ik zal via TwitterFacebookGooglePlus en deze blog jullie graag op de hoogte houden.


Wie doet er mee?




Laat me weten of je mee wilt doen, niets zo motiverend als andere mensen!


Alvast een paar tips om minder te zitten op het werk:
  • Loop een alternatieve langere route vanuit het OV naar het werk
  • Parkeer je auto aan het verste eind van de parkeerplaats
  • Loop trappen, dus niet de lift gebruiken
  • Wandel tijdens iedere pauze een rondje
  • Ga vaak wat water drinken, zo plas je ook meer!
  • Gebruik het toilet op een andere verdieping of andere afdeling ver weg
  • Loop naar je collega's voor een vraag ipv een mailtje te sturen
  • Print documenten af op een printer die verder weg staat
  • Sta op om iets uit de kast achter je te pakken ipv al zittend op je bureaustoel
  • Gebruik je een laptop? Zoek een ladekast hoog genoeg om regelmatig staande te werken
  • Sta of loop tijdens het bellen
  • Gebruik een geheugensteuntje om elk uur op te staan

Meer tips om minder te zitten thuis:
  • Een hond, tja die moet er toch uit
  • Sta op tijdens iedere reclame op tv en maak lijstjes met dingen die je kunt doen zoals de vuilnis buiten zetten, kattenbak verschonen, post uit de brievenbus halen of de afwas doen.
  • Loop voor een boodschap naar de supermarkt, gebruik een boodschappentas op wielen

Als je nog meer handige tips hebt dan hoor ik het graag! Alvast Bedankt.

zondag 22 maart 2015

Genieten van Kleine Dingen Tip

Het is zondag avond, ik ben moe maar voldaan. Wat een heerlijk dagje en vooral vanwege de kleine dingen.

Ondanks een koude ochtend hadden we een prachtige middag, en we gingen er op uit. Graag maken we dan massa's foto's al dan niet met smartphone of simpele digitale camera. Foto's zijn het ideale middel om herinneringen beter te kunnen bewaren. Herinneringen zijn erg belangrijk en laten je keer op keer weer genieten van ervaringen, klein of groot.




Deze bloem is gemaakt in een vlindertuin met de meest prachtige vlinders. Door deze foto onthoud ik die dag en met name de vlindertuin ontzettend goed. 

Het onthouden van een ervaring is niet de enige reden om foto's te maken. Door de gedachte aan iets fotograferen wordt je beter bewust van je omgeving. Probeer het zelf, ben je bewust van mooie, leuke, lieve dingen en mensen in je omgeving en maak er een foto van. 


Tijdens een standaard wandelingetje met de hond besefte ik dat de lucht strak blauw was en dat de bomen knop begonnen te krijgen. De plant met vrolijke gele bloemen, daar wilde ik een foto van maken.

Genieten van Kleine Dingen Tip: Maak Foto's

1) Je bent je beter bewust van wat er om je heen gebeurd
2) Je hebt een hulpmiddel om je herinneringen te bewaren

Zo simpel is genieten. Wil je meer genieten?

woensdag 18 maart 2015

International Day of Happiness | Wereldgeluksdag

Vrijdag 20 maart is het zover: #InternationalDayOfHappiness


Wat een heerlijk initiatief! 

Bedenk wat je voor en met anderen kunt doen om nog gelukkiger te zijn. Doe dit niet alleen op wereldgeluksdag, maar alle dagen!

dinsdag 17 maart 2015

Muziek laat je Genieten van het Moment

Muziek is iets heel aparts en ook ontzettend persoonlijk. Van bepaalde muziek zul je intens blij worden of heel verdrietig. Muziek kan je stimuleren of laten ontspannen. Mozart's klassieke stukken oefenen, kan het ruimtelijk inzicht bij kinderen verbeteren. Zelfs je fysieke gesteldheid zoals hartslag, bloeddruk en ademhaling kan door muziek worden beïnvloed.





Vast staat dat muziek je stemming beïnvloed. Of je nu wilt werken met een rustig muziekje op de achtergrond, gaat sporten met een stevige beat door je koptelefoon of wilt walsen op een stuk uitgevoerd door André Rieu, zorg dat de muziek is afgestemd op wat je doet.





Muziek passend bij je gemoedstoestand en activiteiten zal je meer laten genieten van het moment. Leef je leven ten volle en geniet ervan. 

Op zoek naar een nieuwe CD? Begin hier. Veel plezier ermee!

dinsdag 10 maart 2015

Je Dagelijkse Route naar meer Genieten!




Prachtige TED video over je dagelijks gang naar het werk en hoe een aanpassing in je route je zoveel meer blijdschap en genot kan geven.

Welke routes naar genieten neem jij?

dinsdag 3 maart 2015

Geniet van Kleine Dingen

De eerste bloemen die uitkomen als voorbode van de lente;
De zon die je begroet bij het openen van de gordijnen;
De wind voelen in je gezicht;
De geur van verse koffie;
De geluidjes van spelende kinderen;
De eerst hap van een zelfgemaakte appeltaart;

Allemaal dingen waarvan ik echt kan genieten, hoe klein ze ook zijn. De lijst is vele malen langer maar tegelijk zo basaal, iedereen heeft het om zich heen. 

Bewust genieten
Ben je bewust van je omgeving en laat al je zintuigen op je in werken. Zie, hoor, ruik, proef en voel wat er om je heen is. Neem elke dag kort de tijd om je bewust te maken van wat om je heen is, zo kun je er ook beter van genieten. 

Stilstaan
Vindt je het moeilijk om te beseffen wat de kleine dingen zijn en is het vervolgens lastig om ervan te genieten? Sta dan als eerste stil, ja letterlijk sta stil. Neem een paar minuten de tijd om je omgeving in je op de nemen en zie, ruik, hoor, proef, voel je omgeving. Je zult versteld staan hoeveel je meer waarneemt door letterlijk stil te staan en een paar minuten de wereld op je zintuigen te laten inwerken. Dit is je eerste stap om te genieten van de kleine dingen. Doe het dagelijks en je zult merken dat je sneller de kleine dingen leert ontdekken waarvan je geniet. 

Iedereen heeft zijn eigen kleine dingen waarvan die geniet. Ga op zoek naar die van jou!


Weet je al wat jouw top kleine dingen zijn om van te genieten? Laat het weten.

maandag 2 maart 2015

Nederlanders Fietsen Overal!

Dit weekend een poging gedaan om te fietsen met de kinderen. Inmiddels kunnen ze het redelijk. De fiets die de jongste met kerst kreeg van Opa en Oma heeft nog zijwieltjes, maar die kunnen er binnenkort ook wel af. 

Fietsen in Engeland is echter een verhaal apart. De aanwezigheid van fietspaden is nagenoeg nihil en automobilisten hebben weinig gevoel voor het mede weggebruik van fietsers. We hebben ons al diverse malen verbaasd over gevaarlijke situaties.
Kortom: Fietsen is hier levensgevaarlijk! 



Even koffie drinken bij de lokale Sainsbury's.


Fietsen in de vakantie
In het voorjaar gaan we weer naar Nederland op vakantie, de zijwieltjes zullen bij de jongste dan wel niet meer nodig zijn. Misschien is een fietsdagje wel leuk om in te plannen als activiteit voor de hele familie. Als Noord-Limburgse van geboorte weet ik hoe mooi het fietsen in deze regio is. De gevonden fietsroutes op Liefde voor Limburg is een goede start. Ik zal ze wel wat moeten inkorten want meer dan 5 km in eens is wat veel voor de kinderen. Ongeveer 15 km op één dag met tussenstops, dan kan ik wel iets leuks verzinnen. 

Mijn tips in Noord-Limburg
Ik heb al een paar punten op een rijtje gezet die leuk zijn voor de kinderen, maar zeker ook voor opa en oma die ongetwijfeld mee willen gaan. Papa en mama kunnen zich hier in ieder geval wel in vinden:
Beetje bourgondisch allemaal, maar in de vakantie hoort dat erbij. Het lijkt inmiddels wel op een promo voor Noord-Limburg, nou ja iedereen mag het weten. Het is een leuke regio voor een paar dagen vakantie, ik kom er vandaan en ben er trots op! 

Nu alleen nog de juiste route en laat het voorjaar maar komen. Het is gewoon genieten in Noord-Limburg


Als je ervaring hebt met Noord-Limburg of nog goede tips. Dan laat maar weten!