dinsdag 24 maart 2015

#30dagenminderzitten | Wie Durft?

Al eens gehoord van de "30 Day Challenge"? Oftewel 30 dagen een uitdaging aangaan. Het is het principe van een relatief kleine uitdaging volhouden, voor de overzichtelijk periode, van 30 dagen.

Het idee is dat 30 dagen goed is vol te houden, zeker als de uitdaging een niet al te grote impact heeft.  Het behalen van een uitdaging van "slechts" 30 dagen geeft je zelfvertrouwen een stevige opkikker. Een beloning om het succes te vieren hoort daar ook bij, wat het genot nog verder zal verhogen.  


Na 30 dagen kan een uitdaging zoals iedere morgen 1 glas water bij het ontbijt drinken sneller een gewoonte worden. Sommige uitdagingen zijn het waard om een gewoonte van te maken anderen zijn gewoon leuk om te doen. Misschien heb je zelf iets wat je graag een wilt doen! Het levert zeker leuke verhalen op. Bekijk bijvoorbeeld de drie en halve minuut durende TED presentatie van Matt Cutts, Google engineer.





Minder zitten uitdaging
De laatste jaren is er steeds meer bekend geworden over de gevolgen van te weinig bewegen en dan met name te veel zitten. Het lijkt erop dat met name het zitten onze bloedwaarden voor cholesterol en vet negatief beïnvloeden en zelfs de insuline gevoeligheid verhoogd. Allemaal factoren die diabetes en hart-en vaatziekten niet ten goede komen.

Lang verhaal kort: minder zitten, is het devies.

Uit ervaring weet ik dat met name lang zitten een negatief effect heeft op mijn lichaam. In de tijd dat ik een full-time kantoorbaan had, zat ik alléén tijdens werk al ongeveer 8 uur per dag o.a aan mijn computer, in een vergadering en zelfs tijdens de lunch. Tijdens woon / werkverkeer, thuis met eten of voor de tv/laptop deed ik er nog een uurtje of 5 bij. Met als gevolg een zeurend gevoel, niet echt pijn, aan de achterzijde van mijn rechterbovenbeen. Het ergste was, dat dit gevoel bijna continue werd. 
Inmiddels is dat gelukkig niet meer relevant aangezien ik met bloggen vanuit thuis, en 3 kinderen in de basisschool leeftijd, duidelijk meer beweging krijg. Echter nog altijd snel 10 uur per dag zittend doorbreng.

Ik ga met mezelf de volgende uitdaging aan: 30 dagen maximaal 8 uur per dag zitten! Ik heb wat zitten tellen en op een gemiddelde (doordeweekse) dag zit ik toch al snel een uurtje of 9 a 10. Met andere woorden, ik moet 1 a 2 uur per dag op een andere wijze gaan invullen.

De #30dagenminderzitten uitdaging start op woensdag 1 April 2015. (geen grapje) Ik zal via TwitterFacebookGooglePlus en deze blog jullie graag op de hoogte houden.


Wie doet er mee?




Laat me weten of je mee wilt doen, niets zo motiverend als andere mensen!


Alvast een paar tips om minder te zitten op het werk:
  • Loop een alternatieve langere route vanuit het OV naar het werk
  • Parkeer je auto aan het verste eind van de parkeerplaats
  • Loop trappen, dus niet de lift gebruiken
  • Wandel tijdens iedere pauze een rondje
  • Ga vaak wat water drinken, zo plas je ook meer!
  • Gebruik het toilet op een andere verdieping of andere afdeling ver weg
  • Loop naar je collega's voor een vraag ipv een mailtje te sturen
  • Print documenten af op een printer die verder weg staat
  • Sta op om iets uit de kast achter je te pakken ipv al zittend op je bureaustoel
  • Gebruik je een laptop? Zoek een ladekast hoog genoeg om regelmatig staande te werken
  • Sta of loop tijdens het bellen
  • Gebruik een geheugensteuntje om elk uur op te staan

Meer tips om minder te zitten thuis:
  • Een hond, tja die moet er toch uit
  • Sta op tijdens iedere reclame op tv en maak lijstjes met dingen die je kunt doen zoals de vuilnis buiten zetten, kattenbak verschonen, post uit de brievenbus halen of de afwas doen.
  • Loop voor een boodschap naar de supermarkt, gebruik een boodschappentas op wielen

Als je nog meer handige tips hebt dan hoor ik het graag! Alvast Bedankt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen