dinsdag 21 april 2015

8 Tips om de Hoeveelheid Bewerkt Voedsel dat Je Eet te Beperken

Laatst zaten we bij een lokaal restaurantje, eigenlijk een veredelde Engelse pub, waar we al eens eerder waren geweest zonder kinderen. De menukaart bestond vooral uit "pubfood", dus ik probeerde de zalm en mijn partner nam een steak met de typische dikke frieten (chips). Bij beide gerechten werd er ook wat verse groente geserveerd. Echter voor de kinderen was het een ander verhaal.

1 x een hamburger met friet, ketchup en een schepje blik doperwten. 
1 x pasta met kaas en weer blik doperwten.
1 x gebakken vis met friet, ketchup en witte bonen in tomatensaus uit een potje.

Ik weet eigenlijk wel dat in dit soort gelegenheden het eten niet luxe is, maar er kan toch best wat verse groenten zoals tomaatjes, wortels, of komkommerschijfjes bij worden geserveerd. Daar is niets luxe aan, het is stukken gezonder en veel kinderen lusten er wel iets van. Als ik dan kijk naar een slap wit broodje, witte pasta, vis omhangen met paneermeel, friet en groente uit een potje vraag ik me af waarom er niet wat minder bewerkte en voedzame kindermenu's zijn. 

Bewerkt versus onbewerkt voedsel
Onbewerkt voedsel is zoals de naam het al zegt, voedsel dat niet is bewerkt. Bewerkt daarentegen is voedsel dat een bewerking heeft ondergaan zoals drogen, invriezen en verhitten. Het wordt pas echt bewerkt als er diverse soorten smaakversterkers, kleurstoffen en producten om de houdbaarheid te verlengen worden toegevoegd. Veel voedingstoffen zijn dan in het productieproces verloren gegaan waardoor dit soort middelen noodzakelijk zijn. Dit is het bewerkte voedsel dat je best een beetje mag vermijden.

Het gebruik van bewerkt voedsel is tegenwoordig niet meer weg te denken. Vooral vanwege het gemak gebruiken we pakjes, potjes, blikjes en doosjes. Er zijn verschillende soorten bewerkt voedsel, waarbij lang niet alles negatief hoeft te zijn. Voorgesneden groenten uit een zakje is niet meer bewerkt dan wat je thuis zou doen en daar is niets mis mee. Verse melk of fruit ingemaakt in de eigen sap zijn ook producten die bewerkt zijn, maar hebben veel natuurlijke vorm en voedingswaarde behouden. 

Hoe vermijd je een overvloed aan bewerkt voedsel
Bewerkt voedsel volledig uitsluiten is iets wat mij te ver gaat. Een beetje gevoel ontwikkelen om behoorlijk bewerkt voedsel te herkennen en daar alert op te zijn is wel handig. Zodra je weet wat je kunt verwachten is vermijden veel eenvoudiger.



Een aantal tips

  1. Vermijd het centrum van de supermarkt. Verse en minder lang houdbare producten die weinig bewerkt zijn moeten vaker worden aangevoerd en ververst. Logistiek gezien is dit eenvoudiger aan de randen en niet in het midden van de supermarkt. Bijvoorbeeld groente en fruit.
  2. Winkel lokaal bij bakker, slager, groenteboer of boerderijwinkel. Veel van de producten bij de lokale bakker of slager zijn minder bewerkt dan wanneer ze in de supermarkt liggen, denk onder andere aan de middelen voor het verlengen van de houdbaarheid. De lokale groenteboer en boerderijwinkel bieden veel groente en fruit van het seizoen, deze bevatten de meeste voedingstoffen. Je kunt hier natuurlijk ook in de supermarkt rekening mee houden. Denk na wanneer bepaalde groente en fruit soorten geoogst worden, vaak zijn ze dan zelfs in de aanbieding door het grote aanbod!
  3. Bekijk de hoeveelheid ingrediënten. Indien een product veel ingrediënten bevat zijn er meer bewerkingen aan vooraf gegaan. Alles dat meer dan 10 ingrediënten bevat kun je het beste laten staan. Een grotere uitdaging is om zelfs te beperken tot 5 ingrediënten.
  4. Zitten er ingrediënten die je niet kent en/of niet kunt uitspreken in, zet het dan aan de kant. Vaak zijn smaakversterkers, kleurstoffen of middelen om de houdbaarheid te verlengen geproduceerd in een laboratorium. Oftewel ze zijn chemisch, zoals e-nummers, met de meest onmogelijke benamingen. 
  5. Hoe is het product verpakt. Zit het voedsel 3 dubbel ingepakt met de meest "fancy" labels? Dikke kans dat het behoorlijk bewerkt is.
  6. Vermijd alles waar kreten zoals "light" op staan. Vaak zitten hier substituten in om de smaak te behouden. 
  7. Maak je eten en met name je snacks zelf. De auteur Michael Pollan heeft ooit beschreven dat je zoveel "junk food" mag eten als je wilt, zolang je het maar zelf maakt. Ten eerste als je beseft hoeveel werk friet zelf maken is doe je het niet zo vaak. Ten tweede als je zelf een snack maakt van verse ingrediënten zitten er alvast geen toegevoegde middelen in. Om je op goede ideeën te brengen wil ik je dit recepten boek graag aanbevelen.
  8. Blijf weg van kindermenu's. Zoals ik aan het begin van dit stuk al beschreef zijn kindermenu's vaak niet het meest gezond. Vraag om volwassen menu's in kleinere porties of bestel een salade en deel vlees of vis van jezelf. Ben een beetje creatief met wat er op de menukaart staat en vaak denken eetgelegenheden met je mee als je er gewoon om vraagt.


Conclusie

Gebruik je gezond verstand bij boodschappen doen, met koken en in restaurants. Overdrijven is niet nodig, vaak zijn er een paar dingen die je kunt toepassen om een enorm effect te krijgen. Blijf in ieder geval genieten!

2 opmerkingen:

  1. Ben dol op de markt. Ben dol op puur, dus ook op puur voedsel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is de mooie instelling, daarmee heb je al zoveel gewonnen! En inderdaad puur is hierbij zo belangrijk.

      Verwijderen