vrijdag 17 april 2015

Vochtbalans op Peil Houden | 5 Tips Anders dan Water

De temperaturen worden aangenamer, je gaat er meer op uit en misschien ook meer buiten sporten. Je lichaam verdampt met bewegen in warm weer snel veel vocht. Het is van belang je vochtbalans op peil te houden. Wat zijn dan de beste middelen?

Iedereen zal direct water roepen. Inderdaad water is sowieso van groot belang voor ons lichaam. Voor het hydrateren van het lichaam zijn er echter diverse andere middelen die net zo goed of zelfs beter werken dan water. Niet alleen drankjes, maar na een stevige sportsessie met warm weer is het lekker om ook eens een hapje te nemen. 

Wat te eten
Je kunt je vochtbalans op diverse manieren weer op peil brengen. Dit hoeft helemaal niet alleen door iets te drinken. Er zijn massa's etenswaren die voor een groot gedeelte uit vocht bestaan en zeker zo lekker zijn.

Watermeloen
De naam zegt het al, watermeloen bestaat voor het grootste gedeelte uit...water! Meer dan 90% van de watermeloen is vocht, maar daarnaast zit er ook zouten, calcium en magnesium in. Ideaal om je te helpen je vochtbalans te reguleren, en wel zo lekker.

Selderij
Een welkome afwisseling om je vochtbalans op peil te houden is selderij. Deze frisse iets zoutachtige groente met een stevige bite bestaat voor ca. 95% uit water. Daarbij is een selderijstengel vezelrijk en calorie arm. 



Komkommer
Gecombineerd met kaas op een crackertje, in een salade of zo uit het vuistje een komkommer is super om te hydrateren en combineert goed. Zo ongeveer 96% is water en komkommers bevatten ijzer, vitamine K en B6. Een gezond en fris hapje.

Aardbeien
Zelf kan ik deze prachtige vrucht met haar sierlijk kroontje moeilijk laten staan. De frisse zoete smaak en rode kleur maken haar een lust voor het oog en een genot voor de smaakpapillen. Maar meer dan bij ander rood fruit zit er in aardbeien een enorme hoeveelheid vocht, ca. 92%. Verder worden aardbeien in verband gebracht met diverse gezondheidsvoordelen. Meer weten? Bezoek eens Aardbeienland in Noord-Limburg, leuk, leerzaam en lekker voor jong en oud.



Melk
Ondanks dat melk meer drinken dan eten is, hoort ie toch thuis in dit rijtje. Goed voor tanden en botten vanwege het calcium, maar ook een uitstekende hersteller van de vochtbalans. Een studie onder kinderen wees uit dat melk zelfs beter werkt dan sportdrankjes én water. Een conclusie die ook werd getrokken bij een test met volwassenen. De uitzending hierover heb ik afgelopen week op televisie bekeken en wekte zoveel interesse, dat ik er graag een artikel over schijf.



Lokaal op zoek
Er zijn meerdere uitstekende groeten en fruit te vinden die je vochtbalans kunnen helpen op peil te blijven. Bekijk de groente en fruit afdeling van de supermarkt eens wat beter of ga bij een lokale groenteboer langs. Met name bij de lokale groenteboer kun je de mooiste producten van het seizoen vinden, die dan ook nog het meest voedzaam zijn.

2 opmerkingen:

  1. Ja, goed om weer even onder de aandacht te brengen. En goed van de hapjes. Van water word ik soms zo flauw. Dan is komkommer en selderij helemaal lekker. Nou, en of ook ik dol ben op aardbeien. Toevallig vorig jaar langs Aardbeienland gelopen. Op een maandag en dicht. En het was einde oktober, dus in het weekend waren ze gesloten voor de winter. Maar het zag er heel aanlokkelijk uit. Toepasselijk voor aardbeien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Levja, ik kan alleen maar zeggen dat Aardbeienland echt leuk is. We zijn er ooit geweest eind september op een nazomers dagje. Gewoon open en de volle grond aardbeien, die we toen zelf mochten plukken, hadden zo ontzettend veel smaak! Verukkelijk

      Verwijderen