vrijdag 15 mei 2015

10 Bewezen Manieren voor Geluk!

Wil je altijd gelukkig en blij zijn? Hier zijn 10 tips voor meer geluk die allemaal op de een of andere wijze wetenschappelijk zijn onderbouwd. Probeer ze gewoon! :-)

1) Meer bewegen
In veel studies wordt aangetoond dat bewegen een positieve invloed heeft op je humeur. De universiteit van Toronto heeft een 25-tal onderzoeken over dit onderwerp geanalyseerd en conclusie was volledig ten faveure van bewegen! Ik heb al eens eerder een artikel aan wandelen gewijd en hoe lichaamsbeweging je stemming beïnvloed. Daarom mag dit punt niet ontbreken in het rijtje. Lees ook "Al Wandelend een Goed Humeur". 

2) Positief denken
Inkoppertje natuurlijk, maar het is al vaker aangehaald dat een positieve gedacht je acties ook positief beïnvloed. Het is slechts een gedeelte je levensomstandigheden die je mate van geluk bepalen, de rest is hoe je ermee omgaat. Een positieve kijk doet wonderen. Bekijk de Engelse TEDX presentatie van Shawn Achor, auteur en Harvard lector op het gebied van positieve psychologie.





3) Vernietig je negatieve gedachten
Een onderzoek van de universiteit van Madrid toont aan dat het opschrijven van negatieve gedachten en deze vervolgens daadwerkelijk vernietigen een positief effect heeft. Er wordt geadviseerd de gedachten door te scheuren, in de prullenbak te gooien of zelfs te verbranden. Het fysiek uitbannen van de gedachten helpt je positief te denken, waarbij regelmatig herhalen het beste werkt.

4) Koester je ervaringen meer dan je bezittingen
Ondanks de eerste blijdschap bij het verkrijgen van een bezitting, toont onderzoek aan dat in veel gevallen na een tijdje het vergelijken van bezittingen een negatief gevoel geeft. Bij ervaringen is dit niet het geval en blijven de positieve herinneringen overeind. Wil je meer weten over dit onderwerp, dan download het gratis eboek "Meer Genieten"

5) Druk je dankbaarheid uit
Zoals in de video hierboven reeds vermeld is dankbaarheid uitdrukken een effectief middel om je positiviteit de boventoon te laten voeren. Een paar tips:

  • Herinner je elke morgen 3 dingen waar je blij om bent
  • Schrijf op waar je dankbaar voor bent en herinner je er regelmatig aan
  • Vertel aan anderen waar je dankbaar voor bent

6) Bewuste aandacht geven
Mindfulness wordt dit ook genoemd. Het betekend niets anders dan dat je je concentreert en je volledige aandacht geeft aan het huidige moment. In "9 Tips voor je Dagelijkse Portie Mindfulness" lees je er meer over.

7) Slaap goed
Onderzoekers ondervonden dat het onderdeel van de hersenen waar de positieve gedachten worden verwerkt (de hippocampus) snel vermindert bij weinig slaap. Vandaar de slechte zin bij een nachtje doorzakken!

8) Help anderen
Mensen die anderen helpen worden daar zelf aanzienlijk blijer van. Of dit nu met tijd, middelen of met geld is, de effecten zijn duidelijk.

9) Focus op het leven dat je wilt
Het leven dat je wilt leven is niet per definitie in geld of middelen, bedenk wat voor gemoedstoestand je wilt bereiken. Daar waar je je op focust zal je leven zich naar wenden. Focus niet alleen op financieel succes maar zoek balans, denk aan je gezondheid, relaties, familie én zakelijk succes. Het is mogelijk, met de juiste focus.

“Where Focus Goes, Energy Flows” 
-Tony Robbins-


10) Richt je op je sterke kanten
Mensen die zicht richten op hun sterke punten en deze uitbuiten zijn veel gelukkiger dan mensen die enkel roepen hoe slecht ze iets kunnen. Realiseer de dingen die je goed kunt en de richt je op de potentie die er in zit. De wereld zal leuker en beter worden.



Gebruik je deze of andere tips? Ik hoor het graag!

5 opmerkingen: