dinsdag 12 mei 2015

9 Tips voor je Dagelijkse Portie Mindfulness

Heb je soms het gevoel geleefd te worden? 
Tijd voor jezelf is door de hectische daagse werkelijkheid moeilijk te vinden?

Dan zijn deze 9 tips om je dagelijkse portie bewuste aandacht of "mindfulness" te hebben heel handig.

1) Leef in het nu
Het verleden kun je niets meer aan veranderen, richt daar dus niet je aandacht op. (Dit is niet hetzelfde als vergeten, want herinnering koesteren is heel goed.) De toekomst kun je veranderen door er nu iets aan te doen. Richt je aandacht op het hier en nu en ben je bewust van het moment. Hierdoor zul je meer rust ervaren en kun je je volledige aandacht geven aan de dingen die jij kiest om te doen.



2) Accepteer de dingen zoals ze zijn
Dingen waar je niets aan kunt veranderen kun je het beste accepteren zoals het is. Beschouw de dingen waar je geen invloed op hebt niet als goed of slecht, maar accepteer ze zonder ze te beoordelen. Richt je aandacht op datgene dat je kunt en wilt beïnvloeden.

3) Visualiseer je doelen en dromen in het leven
Bij aanvang van je dag kun je visualiseren hoe je je ideale leven ziet. Visualiseren is ook een uitstekend middel om je energie je herwinnen als het een keertje tegenzit. Visualiseren heeft wat oefening nodig, echter is bijzonder krachtig als je het goed kunt. 

In het eboek "Succesvol Genieten" wat je extra ontvangt bij het "Meer genieten" eboek staat het principe van visualiseren uitgebreider beschreven.

4) Ben bewust wat je eet
Door daadwerkelijk bewust te zijn van de geuren en de structuur van je eten kun je aandachtiger eten. Goed kauwen wordt hierdoor gestimuleerd wat een verbeterde spijsvertering als gevolg heeft. Door je bewust te zijn van wat je eet zul je met name eten door honger, hierdoor ben je minder snel geneigd teveel en ongezond te eten. Dit heeft een positieve invloed op je gehele gesteldheid. Lees ook het artikel "Drink een kop Koffie met al je Aandacht"

5) Begin niet je dag met technische hebbedingetjes 
Duik niet direct bij het opstaan in je telefoon om de laatste activiteiten op sociale media te volgen, of in je laptop om je email te bekijken. Bekijk je dagplanning en mediteer of visualiseer zodat je je kunt focussen op de activiteiten die voor je liggen.

6) Zet kleine stappen
De doelen die je in het leven hebt gesteld zijn niet in af te korten. Ben je bewust van de doelen en waarden in het leven. Zet kleine stappen naar je doelen die in lijn zijn met de waarden die jij belangrijke vindt. Je uiteindelijke doelen komen met iedere stap bewust dichterbij.

7) Ben geduldig
Sta je voor een treinovergang te wachten, in de rij bij de supermarkt of op iemand die te laat is. Zoals in punt 2 is aangegeven, accepteer het en ben geduldig. Ben bewust van je omgeving en geniet van wat er is.

8) Ben je bewust van je zwakke punten
We hebben allemaal onze zwakke punten, accepteer ze en gebruik je inzicht in je zwakheden om er mee aan de slag te gaan. Zonder bewust te zijn van je zwakke punten, mis je wellicht potentieel op andere gebieden. Een succesvol persoon leert van zijn fouten en zwakke punten.

9) Eindig je dag met een positieve gedachte
Voordat je naar bed gaat sta stil bij de goede dingen die die dag zijn gebeurd. Je zou kunnen opschrijven wat je hebt geleerd, welke activiteit die dag is afgerond, waar je dankbaar voor bent. 




Als je dit artikel graag hebt gelezen, deel dan gerust. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen