dinsdag 19 mei 2015

Onderwijs: Benadrukken Tekorten & Afwijkingen vs Uitgaan van Positieve Ervaringen & Kwaliteiten?

Frustratie, dat is het juiste woord als ik weer een "test" op de Engelse school van mijn kinderen zie. Mijn oudste van bijna 7 moet een test doen waar hij vorig jaar (toen nog maar 5!) niet het "voldoende" niveau voor had. Ik vind het niet grappig, simpelweg omdat de test ervan uitgaan dat er alien woorden zijn die niet goed zijn. Wat is niet goed?

In een rijtje van som, tad, fut, heb, rik,vep, zil, vol en yan moet hij weten dat dit dus geen juiste woorden zijn..... in het Engels. Prima, maar er zitten wel degelijk juiste woorden in het Nederlands in. (mijn spellingscontrole herkent er slechts 4 als "fout") Voor hem is dit een extra moeilijke test, om nog maar te zwijgen over het feit dat hij leert/denkt dat ze fout zijn, waardoor zijn Nederlands wordt ondermijnt. 

Testen niveau
Ik ben geen tegenstander van testen, aangezien ik geloof dat hulp bieden op zwakke punten goed is. In dit geval geloof ik echter niet dat deze specifieke test zo goed is doordacht. Nu komen we daar wel uit en zijn Engels zal er wel beter van worden, dus we leren er wel mee leven.

Zwakke VS sterke punten
Het werken aan zwakke punten en de nadruk leggen op "problematiseren en diagnosticeren" is een eerste reactie op veel scholen. 
Hoe zit het eigenlijk met de sterke punten?. Het voortbouwen op en uitbreiden van persoonlijke kwaliteiten genereert positieve emoties, dit levert een hogere motivatie en creativiteit op. Dit principe komt voort uit de positieve psychologie. De laatste jaren is in deze wetenschappelijk stroming onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het onderwijs. Een samenvatting van diverse onderzoeken is beschreven in het artikel "De betekenis van de positieve psychologie voor het onderwijs"






En nu verder?
Voor mijn zoon zullen de inzichten uit de positieve psychologie wellicht niet meer relevant zijn. Alhoewel, er een lichtpuntje is. 
Een adviseur op het gebied van meertaligheid was recent op school geweest en had de juffrouw van mijn zoon's klas duidelijk gemaakt dat hij juist niet in een groepje met "domme" kinderen thuis hoorde. Aangezien hij, ondanks zijn achterstand met de taal, wel degelijk een prima intelligentie heeft die bijvoorbeeld bij het rekenen duidelijk zichtbaar is. Zijn natuurlijke nieuwsgierigheid moest juist positief worden ingezet door hem in een groepje van gelijke intelligentie te plaatsen. De insteek is dat hij sneller de taalvaardigheden oppakt doordat hij de onderwerpen interessanter vindt en er met anderen over kan praten. Toch een positieve insteek!

Wij als ouders is geadviseerd juist thuis Nederlands te praten, ben maar niet bang, dat doen we! De "achterstand" kon nog wel tot zijn 12 jaar aanblijven, maar zal juist een voorsprong worden als hij ouder wordt. 



Mijn conclusie is dat er een hele hoop te winnen valt in het onderwijs door positieve psychologie. Hoe denk jij er over?

2 opmerkingen:

  1. Goed stuk weer, Maria. Ik heb stuk over positieve psychologie opgeslagen. Keigoed.
    Ik kan me je frustratie goed voorstellen. Maar jullie komen er wel. Met liefde.

    BeantwoordenVerwijderen